چاپ تراکت با هدف ایجاد برگههایی جهت توزیع به صورت گسترده انجام میشود. از تراکت بیشتر برای تبلیغات استفاده میشود. اغلب ما هنگامی در خیابانهای شلوغ تردید میکنید حداقل برایمان پیش آمده است که یک نفر به ما تراکت بدهد. تراکتها معمولا در تیراژ بالا چاپ میشوند. اگر دوست دارید بدانید که کاربردهای تراکت چیست و یک تراکت چه مراحلی را طی میکند تا به مرحله توزیع برسد، توصیه میکنیم حتما این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه کنید.
چاپ تراکت
چاپ کردن تراکت، انواع مختلفی دارد. برای مثال یک تراکت میتواند ساده یا چسبان باشد. تراکتی که چسبان است، قابلیت چسبیدن روی در یا دیوار دارد؛ اما تراکت ساده را باید به صورت مستقیم به دست مردم داد.
تراکتها همچنین از نظر طراحی هم انواع مختلفی دارند. برای طراحی تراکت بسته به نوع تبلیغ و پیامی که میخواهید به مردم بدهید، میتوانید نوع سیاه سفید یا رنگی را انتخاب کنید.
استفاده از تراکت رنگی قطعا تاثیر بیشتری روی جذب مخاطب دارد و اثربخشی تبلیغ هم بیشتر خواهد بود. بعضی از تراکتهایی که معمولی هستند، گاهی وقتها در صندوقهای پستی درب خانه انداخته میشوند.
اصولا تراکت نوعی برگه است که برخلاف بروشور تانشده است. استفاده از تراکتها برای تبلیغ می تواند بسیار به صرفه باشد؛ ولی برای مصارف خاص میتوان از بروشور استفاده کرد و نتیجه بهتری گرفت. تراکتها را بیشتر برای پخش در خیابانها چاپ میکنند.
نوع کاغذ چاپ تراکت
چاپ تراکت را میتوان با استفاده از کاغذهای مختلفی انجام داد. کیفیت کاغذ هر چه بیشتر باشد، قطعا هزینه بیشتری خواهد داشت. برای مثال استفاده از گلاسه برای چاپ کردن تراکت نسبت به برگه معمولی، هزینه بیشتری دارد. بعضی اوقات برای چاپ کردن تراکت از کرافت، الوان یا تحریر استفاده میشود. به هرحال هر نوع کاغذی که مشتری سفارش دهد، همان را استفاده میکنند.
شاید ازخودتان سوال کنید که برای چاپ کردن تراکت کدام نوع کاغذ برای من مناسب است؟ طبیعی است که هر چه کاغذ باکیفیتتر و طراحی هم رنگی و به روز انجام شده باشد، جذب مخاطب بیشتر خواهد بود.
یعنی مخاطب برای بررسی و دیدن تراکت وقت میگذارد. استفاده از کاغذی باکیفیتی مانند گلاسه باعث میشود که وقتی کسی آن را در دست بگیرد، کیفیت آن را حس کند و طراحی رنگی تراکت او را به خواندن محتویات جذب کند.
ابعاد تراکت
تراکتها را میتوان در ابعاد مختلفی چاپ کرد. اندازه نوشته یا محتوا یکی از فاکتورهایی است که روی سایز تراکت تاثیر دارد. به هرحال شما میتوانید سایز دلخواهتان را از بین موارد زیر انتخاب کنید:
- A4
- A5
- A6
- A7
- DL
- کاغذهای مربعی
هر یک از تراکتها را میتوان برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. برای مثال میتوان برای تبلیغات تجاری فروشگاهها، سوپرمارکتها یا رستورانها استفاده کرد. استفاده از تراکت در محصولات جهت اطلاع و آموزش مشتری از نحوه استفاده، ایده بسیار خوبی است.
به عبارت دیگر تمامی دستورالعملهای استفاده از یک محصول را میتوان با چاپ کردن تراکت به مصرف کننده آموزش داد. به غیر از این موارد برای تبلیغ رویدادهایی مانند کنسرت، موسیقی، افتتاحیه و غیره میتوان از تراکت استفاده کرد. به طور کلی گسترده استفاده از تراکت بسیار گسترده است و چاپ تراکت با اهداف مختلفی میتواند انجام شود. برای چاپ انواع تراکت می توانید از طریق مجموعه چاپان اقدام نمایید.
توزیع تراکتها
بعد از چاپ کردن تراکت، نوبت به توزیع آن میرسد. برای توزیع تراکت میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد. برای مثال آنها را زیر برف پاکن ماشین قرار داد یا اینکه در خیابان بین مردم پخش کرد.
تراکتها را میتوان در نمایشگاهها هم توزیع کرد یا اینکه برای توزیع آنها به مراکز تجاری بزرگ رفت. یکی از روشهای قدیمی توزیع تراکت این است که آن را لای درب خانه میگذارند. تراکت را میتوان در تابلو اعلانات هم قرار داد. چسباندن تراکت روی دیوار هم ایدههای است که خیلیها از آن استفاده میکنند.
نکات مهم در چاپ تراکت
هدف از چاپ تراکت و توزیع آن، جلب توجه مخاطب و دیده شدن تبلیغ است. بنابراین مهم است که طراحی تراکت باید به صورتی باشد که جلب توجه کند. استفاده از طرحهای جدید که با سایر تراکتهای کلیشهای متفاوت باشد، باعث دیده شدن بیشتر تراکت میشود. بنابراین از این نکته غافل نشوید.
استفاده از کلمات و جملههایی که بیشتر افراد دوست دارند، روی دیده شدن بیشتر تراکت تاثیر دارند. برای مثال بسیاری از افراد با دیدن کلماتی مانند تخفیف جلب توجه زیادی میکند. محتوای تراکت هم یکی از مهمترین نکاتی است که در دیده شدن بیشتر تراکت تاثیر دارد. پس سعی کنید، محتوایی خلاقانه و جدید درون تراکت قرار دهید.
اهمیت رنگ بندی در چاپ تراکت
رنگ بندی تراکت، متن و عکسهایی که در چاپ تراکت استفاده میشود، از عوامل موثر روی دیده شدن تراکت است. اگر رنگها تناسب لازم را نداشته باشند، جلوه بصری جذابی نخواهند داشت. بنابراین کمتر کسی سراغ دیدن آن تراکت میرود.
پس سعی کنید در هنگام طراحی تراکت از رنگهای تاثیرگذار و جذاب استفاده کنید. با اینکه استفاده از تصویر اهمیت زیادی دارد، ولی اگر تصویر مناسبی ندارید که بتواند پیام را به خوبی منتق کند، بهتر است از تصویر استفاده نکنید و تنها به همان محتوای خود بسنده کنید.
اطلاعات تراکت
اطلاعاتی که در تراکت قرار میدهید، اهمیت زیادی دارند. هرچه اطلاعات مفیدتر باشند، مخاطب را به سمت شما بیشتر ترغیب میکنند. در چاپ کردن تراکت میتوانید از ارزشهای محصولات یا خدمات خود صحبت کنید و بعد از نوشتن محتوا سعی کنید خودتان هم چند بار آن را مطالعه کنید تا درست و مفید بودن آن مطمئن شوید.
به طور سعی کنید محتوا را به گونهای تنظیم کنید که مخاطب وقتی آن را مطالعه کرد، دلیلی برای اقدام کردن داشته باشد.
سخن پایانی
چاپ تراکت میتواند برای تبلیغ یک محصول، رستوران، مرکزتجاری، فروشگاه و غیره باشد. اکثر اوقات از تراکت برای تبلیغ استفاده میشود. برای چاپ کردن تراکت میتوان آن را به دلخواه به صورت رنگی یا سیاه سفید چاپ کرد. از روش های اصلی که برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد چاپ افست و چاپ دیجیتال است. همچنین انتخاب نوع کاغذ نیز بستگی به مشتری دارد و می تواند جنس و نوع مورد نظر خود را انتخاب کند.
برای توزیع تراکت هم میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد در این مطلب به طور مفصل این روشها را به شما معرفی کردیم. برای اینکه دیده شدن برند و تاثیرگذاری تراکت بیشتر باشد، بهتر است که نکات گفته شده در این مطلب را به خوبی رعایت کنید. استفاده از رنگهای نامناسب، محتوای نامربوط و سایر مواردی که اشاره کردیم، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. تراکت باید جوری باشد که بتواند مخاطب را متقاعد کند تا از خدمات شما استفاده کند.