چاپ کاتالوگ چه کاربردی دارد؟ تاریخچه استفاده از کاتالوگ به سال 1498 یعنی قرن بیستم برمیگردد. اولین کاتالوگ دنیا به صورت دستنویس در ونیز طراحی شد.
این کاتالوگ شامل محتوایی برای معرفی تعدادی کتاب جهت فروش بود. امروزه استفاده از کاتالوگ مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. چاپ کاتالوگ و توزیع آن بین مخاطب، اطلاعات بیشتری درباره کسب وکارتان به او میدهد. در نتیجه مخاطب دلایل خوبی برای استفاده از خدمات یا محصولات شما پیدا خواهد کرد.
چرا باید به فکر چاپ کاتالوگ بود؟
کاتالوگ یکی از قویترین ابزاری است که میتوان برای تبلیغات از آن استفاده کرد. به جرات میتوان گفت که تمامی کسبوکارها باید از کاتالوگ استفاده کنند. چون صاحبان کسبوکار باید راهی را برای معرفی خود و محصولاتشان پیدا کنند و چه راهی بهتر و موثرتر از کاتالوگ؟ استفاده از کاتالوگ نوعی بازاریابی آفلاین به شمار میرود که فرد به صورت فیزیکی کتابچهای را در دست میگیرد و با مطالعه آن، درباره شما اطلاعات کسب میکند.
پس مهم است که در کاتالوگ چه محتوایی قرار میدهید و چطور خدمات خود را معرفی میکنید؟ استفاده از کاتالوگ مزایای زیادی برای صاحبان مشاغل مختلف دارد. شاید از خودتان بپرسید که واقعا کاتالوگ تا این حد مهم است؟ در ادامه به صورت کامل مزیتهایی که چاپ کاتالوگ دارد را به شما معرفی میکنیم. پس با ما همراه باشید.
آیا با مزایای چاپ کاتالوگ آشنایی دارید؟
مهمترین مزیتی که استفاده از کاتالوگ دارد این است که باعث برندینگ میشود. یعنی برند و نام شرکت شما را معروف تر میکند. در نتیجه وقتی که نام برند شما درذهن مردم بماند، وقتی صحبت از محصول یا خدماتی میشود، اولین نامی که به ذهنشان میرسد، نام برند شماست. معرفی محصولات با استفاده از کاتالوگ باعث افزایش میزان فروش میشود.
نمیتوان تاثیر کاتالوگ روی این مورد یعنی افزایش میزان فروش، نادیده گرفت و این موضوع به صورت تجربی ثابت شده است. بسیاری از صاحبان کسبوکار، نتیجه چاپ کاتالوگ روی میزان فروش خود را دیدهاند. چاپ کردن کاتالوگ بدون هیچ ایدهای واقعا نتیجه خوبی نمیدهد. پس باید چه کرد؟ جواب روشن است. طراحی و چاپ یک کاتالوگ خوب نکاتی دارد که در همین مطلب آنها را به شما میگوییم.
نکات مهم در چاپ کاتالوگ
برای چاپ کردن کاتالوگ، حتما باید طراحی آن به صورت حرفهای و تاثیرگذار انجام شود تا نتیجه بهتری روی میزان فروش محصول داشته باشد. محتوای کاتالوگ، تصاویری که در آن به کار رفته است و همچنین رنگ بندی همگی فاکتورهای مهمی در طراحی کاتالوگ هستند.
محتوایی که در کاتالوگ قرار میدهید، حتما باید مفید و جامع باشد. به طوری که پیام شما به خوبی به مخاطب منتقل شود.
فونتی که برای نوشتههای کاتالوگ استفاده میکنید، حتما باید اندازه مناسبی داشته باشد. فونت تیترها با متن باید تفاوت داشته باشد تا مخاطب در یک نگاه موضوع تیترها را درک کند. فونت مناسب، تاثیرگذاری زیادی روی مخاطب دارد.
در انتخاب اندازههای فونت دقت کافی به خرج دهید. اگر خودتان نمیتوانید کار طراحی کاتالوگ را انجام دهید، حتما بعد از اتمام کار طراح، کار نهایی را بررسی کنید تا اشکالی نداشته باشد.
تاثیر استفاده از رنگ مناسب در چاپ کاتالوگ
حتما تا به حال درباره روانشناسی رنگها شنیدهاید. رنگها تاثیر زیادی روی احساس و روحیه انسان دارند. اگر بتوانید طراحی کاتالوگ خود را به گونهای انجام دهید که نهایت تاثیرگذاری را داشته باشد، مطئمن باشید که نتیجه فوق العادهای از آن خواهید گرفت. بنابراین سعی کنید که در طراحی کاتالوگ حتما استفاده از رنگهای مناسب را مدنظر خود قرار دهید یا اینکه از طراح بخواهید رنگها با ترتیب درست به کار گیرد.
تاثیر استفاده از عکس در کاتالوگ
استفاده از عکس در کنار متن، باعث میشود که جلوهای بصری کاتالوگ زیباتر دیده شود. بنابراین از این مورد غافل نشوید. سعی کنید که از عکس مرتبط استفاده کنید تا تاثیرگذاری چاپ کاتالوگ شما بیشتر باشد. عکسهایی که در کاتالوگ به کار میبرید، باید کیفیت عالی داشته باشند. درضمن موضوع عکس به گونهای باشد که بتواند پیام محصول یا خدمات شما را به مخاطب برساند.
یک کاتالوگ چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
اگر دوست دارید که کاتالوگ شما بیشترین تاثیر را داشته باشد و بهترین نتیجه را از آن بگیرید، به نکاتی که در این قسمت به شما میگوییم دقت داشته باشید. یک کاتالوگ خوب و مناسب باید ساده باشد و در عین سادگی جذابیت هم داشته باشد. همچنین قابلیت حمل بودن یک کاتالوگ از ویژگیهای مهمی دیگری است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.
کاتالوگی که زیادی سنگین باشد، کمتر کسی سراغ آن میرود. بنابراین این مورد را هم در نظر داشته باشید. وقتی که کاتالوگ قابل حمل باشد، مخاطب میتواند هرجایی آن را مطالعه کند. به غیر از مورد، سعی کنید بیش از 4 رنگ در ترکیب کاتالوگ استفاده نکنید.
در چاپ کاتالوگ حداکثر از چهار رنگ مناسب با رنگ برند خود استفاده کنید تا طرح آن زیاد شلوغ نشود. درضمن مهم ترین ویژگی کاتالوگ خوب آن است که تمامی ابهامات و سوالاتی که ممکن است برای مشتری پیش بیاید را پوشش دهد. درضمن تصاویری هم که در کاتالوگ به کار میروند باید با متن و موضوع همخوانی داشته باشند.
فرق کاتالوگ با تراکت و پوستر چیست؟
فرق کاتالوگ با این دو معمولا این است که در تراکت و پوستر اطلاعات کمتری به کار برده میشود؛ اما در کاتالوگ متن بیشتری وجود دارد. در حقیقت کاتالوگ مانند کتابچه کوچکی است که حاوی اطلاعات کاملتری است.
توضیحاتی که در کاتالوگ نوشته میشوند، باید همگی واقعی باشند تا مشتری به اشتباه نیافتد. متنی که در چاپ کاتالوگ به کار میبرید، نباید اقراق آمیز باشد. یکی دیگر از فرقهایی که بین کاتالوگ با تراکت و پوستر وجود دارد، این است که کاتالوگ اندازه استاندارد و مشخصی دارد، اما تراکت و پوستر در هر سایزی چاپ میشوند.
سخن آخر
چاپ کاتالوگ عموما برای معرفی محصولات و خدمات یک شرکت یا کسب و کار انجام میشود. کاتالوگها در اندازههای مشخصی در 4 رنگ طراحی و چاپ میشوند. نحوه طراحی و رعایت کردن نکات مهم تاثیر زیادی روی افزایش میزان فروش خواهد داشت.
علاوه بر آن ویژگیهای فیزیکی مانند وزن کاتالوگ هم از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار است که در همین مطلب درباره آن توضیح دادیم. علاوه بر آن تمام ویژگیهایی که باید یک کاتالوگ حرفهای داشته باشد را هم بیان شد. لازم است اشاره کنیم که برای چاپ کاتالوگ از روش های مختلف از جمله چاپ افست و چاپ دیجیتال می توان استفاده نمود.